Door de locatie van de beleefpunten in overleg met de marketingorganisaties strategisch te kiezen, kan de Wadkijker de verhaallijnen die worden ingezet voor de marketingcampagnes verrijken. Zo stimuleren we de economische ontwikkeling in gebieden waar het nu beperkt mogelijk is doordat de Waddenzee onvoldoende beleefbaar is.
Om data en informatie te vertalen in een ervaring, voegen we beeld, geluid en tekst toe. Zo koppelen we aan een locatie waar zich een scheepswrak bevindt bijvoorbeeld een mini-podcast over het verhaal van het schip; een verteller vertelt over de reizen die het schip heeft gemaakt, de lading die het vervoerde, wie de kapitein was en hoe het schip op de Waddenzee verging. Over een trekvis voegen we een filmpje toe over de reizen tijdens zijn levenscyclus, bij een verdronken dorp een tekst en bij een geul een animatie die de dynamiek van de Waddenzee laat zien. Hetzelfde doen we met al die andere onzichtbare verhalen die de Waddenzee verbergt. Op deze wijze verrijken we de waddenkust – vaste land en eilanden – met minimaal vijftig beleefpunten (points of experience).
De Wadkijker wordt financieel mogelijk gemaakt door het Waddenfonds. Daarnaast wordt de Wadkijker ondersteund door: