Het project De Wadkijker kent vier hoofdactiviteiten. Deze activiteiten spelen zich niet volgordelijk in te tijd af, maar verlopen parallel. Elke activiteit heeft invloed op de uitvoering van de andere drie activiteiten. Om bijvoorbeeld tot spannende en aantrekkelijke verhalen te komen over de geheimen van de Waddenzee is het immers belangrijk om in het voorstadium ook al contact te hebben met de gebruikers. Dit betekent dat alle vier de activiteiten in sprints (korte periode van maximaal vier weken) worden ontwikkeld, in nauwe onderlinge samenwerking en met onze samenwerkingspartners en andere belanghebbenden. Hiermee kunnen we sturen op klanttevredenheid.
Hoofduitvoerder: Ambient
Actie | Beschrijving | Product |
---|---|---|
Doelgroepanalyse | Extern: deskstudie; in de fase van de uitvoering wordt onderzoek gedaan naar de verschillende bronhouders en gebruikers van data en informatie van de Waddenzee. We interviewen circa 10 personen die de beoogd consumenten vertegen-woordigen. | Lijst van stakeholders te betrekken bij de gebrui-kersgroepen |
Keuze voor senior users | Per verhaallijn kiezen wij in overleg met de samenwerkingspartners één senior user. Hiervoor voeren we met elke beoogde senior user twee gesprekken. | Vier senior users. |
Gebruikersgroepen* | Per verhaallijn stellen wij samen met de senior user een gebruikersgroep samen op basis van de doelgroepenanalyse. Deze gebruikersgroepen worden gebruikt bij acties in activiteiten 1 en 3. | Vier actieve gebruikersgroepen |
* Gebruikersgroepen komen hiervoor gedurende het project minstens drie keer
samen:
1. Een startbijeenkomst waarin de gebruikers worden bevraagd over hun inhoudelijke behoefte naar
informatie;:
2. Een bijeenkomst waarin het technisch ontwerp van de Wadkijker wordt voorgelegd en waarin wij de inhoud
van de Wadkijker per verhaallijn toetsen;
3. Een slotbijeenkomst waarin de betaversie van de Wadkijker wordt getoetst bij gebruikers.
Voor het vullen van onze verhaallijnen maken wij gebruik van de kennis en datasets van onze samenwerkingspartners. We verzamelen hierbij ‘statische’ data (informatie afhankelijk van de locatie maar niet van tijd, zoals de locatie van objecten, de ondergrond (seismiek), de diepte etc.), ‘dynamische’ data (informatie afhankelijk van de locatie en de tijd, zoals getijstroming of informatie over schepen) en achtergrondinformatie (uitleg, foto’s en films over dier- en plantensoorten, verhalen over de geschiedenis, ontstaan van het landschap etc.).
Wij doen dit voor alle vier verhaallijnen en wij doen dat samen met de samenwerkingspartners zodat een goede en inhoudelijk interessante mix van informatie over de Waddenzee onthuld kan worden voor de toeristen en de bewoners.
Hoofduitvoerder: Ambient
Actie | Beschrijving | Product |
---|---|---|
Voor de vierde verhaallijn samenwerkingspartners zoeken
Per verhaallijn inventarisatie databestanden en bronhouders | Extern: deskstudie: Inventarisatie van de verschillende data- en infor-matiebestanden en de
bronhouders, bijvoorbeeld open databronnen over bodem, water en de ruimtelijke omgeving, zoals PDOK,
BRO, NGR, WIBON etc.. En informatie van onze samenwerkingspartners, zoals RCE, RWS en de
Waddenvereniging.
De data- en informatiebestanden worden geselecteerd op hun bijdrage aan de vier verhaallijnen van De Wadkijker. Inbreng van de senior users is hierbij essentieel. | Inventarisatielijst per verhaallijn |
Verzamelen, bewerken en valideren statische en dynamische data | Extern: het verzamelen en bewerken van achtergrondinformatie, in samenwerking met de samenwerkingspartners. | Voldoende datasets op de motor om de vier verhaallijnen te verbeelden. |
Verzamelen en bewerken achtergrondinformatie | Per verhaallijn stellen wij samen met de senior user een gebruikersgroep samen op basis van de doelgroepenanalyse. Deze gebruikersgroepen worden gebruikt bij acties in activiteiten 1 en 3. | Voldoende achtergrondinformatie om de statische en dynamische informatie beleefbaar te maken. |
De motor van De Wadkijker, genaamd GR:DIT verzamelt continu slim statische en dynamische (actuele) data uit bestaande databestanden, waaronder de Basis Monitoring Wadden, en zorgt ervoor dat deze informatie gecombineerd ontsloten kan worden en daarmee verrijkt tot nieuwe informatie. Door het combineren en verrijken van datasets vormt de motor de basis voor duurzaam beheer voor de Waddenzee.
Hoofduitvoerder: Periplus
Actie | Beschrijving | Product |
---|---|---|
Informatiemodel maken | Extern: Er wordt een informatiemodel opgeleverd dat zorgt voor de samenhang tussen de
verschillende te gebruiken datasets (zie verzamelen informatie) en de functionaliteiten voor de
gebruiker.
De functionele eisen worden besproken met de senior users en met de bouwers van de applicaties. | Informatiemodel |
Opstellen functionele eisen motor | Extern: Bepalen van de ICT technische eisen van de motor. Voorbeelden hiervan zijn de snelheid van
de motor, de data security en beheerfunc-tionaliteiten.
De functionele eisen worden besproken met de senior users en met de bouwers van de applicaties. | Functionele Eisen motor |
Ontwerp van de motor | Extern: De motor wordt ontworpen op basis van de functionele eisen en het informatiemodel. | Ontwerp motor |
Bouwen motor | Extern: Bouwen van de motor aan de hand van het ontwerp. | Motor |
Documentatie schrijven | Extern: De software van de motor wordt gedocumenteerd, zodat de software in de toekomst makkelijk uitgebreid en/of verbeterd kan worden. | Documentatie |
Beheer regelen | De motor is in beheer van EarthQuest B.V. Overdracht van de software en documentatie en het instellen van SLA’s (Service Level Agreement) voor het beheer van de motor. |
De informatie uit de motor vormt de basis van de Wadkijker. Dit is de voorkant die de gebruikers zien. In deze activiteit definiëren wij in overleg met Visit Wadden en de regionale marketingorganisaties en VVV’s 50 unieke (beleef)plekken rond en in de Waddenzee die nu nog niet beleefbaar zijn. Hierop bundelen en ontsluiten wij de informatie. De 50 punten worden zo gekozen dat zij met hun verhalen aansluiten op reeds ontwikkelde verhaallijnen over Werelderfgoed Waddenzee en op het land. De 50 punten worden vanuit het oogpunt van de gewenste toeristische ontwikkeling strategisch verspreid over de intensieve en extensieve gebieden. Zo ontstaat een basis grid over het hele gebied.
Actie | Beschrijving | Product |
---|---|---|
Opstellen functionele eisen applicaties | Extern: Bepalen van de inhoudelijke en technische eisen van de Wadkijker
De functionele eisen worden besproken met de senior users en de gebruikersgroepen van de vier verhaallijnen en met de bouwers van de motor. En in samenwerking met de marketing organisatie. | Functioneel en inhoudelijk ontwerp applicaties |
Ontwerp de Wadkijker | Extern: De Wadkijker wordt ontworpen op basis van de functionele eisen. | Ontwerp De Wadkijker |
Bouwen de Wadkijker | Extern: Bouwen van De Wadkijker aan de hand van het ontwerp. | De Wadkijker |
Documentatie schrijven | Extern: De software van de applicaties wordt gedocumenteerd, zodat de software in de toekomst makkelijk uitgebreid en/of verbeterd kan worden. | Documentatie |
Beheer regelen | Beoogd beheerder van de Wadkijker is een mogelijk op te richten publiek-private stichting. |
In de agile-werkwijze is het contact met de gebruiker essentieel van het begin tot het eind van het project. Per
verhaallijn stellen wij een senior user aan uit één van de samenwerkingspartners. Deze senior user is de
vertegenwoordiger van de gebruikers en geeft namens de gebruikers aan aan welke inhoudelijke en technische wensen het
eindproduct moet voldoen. Per verhaallijn zetten wij bovendien een gebruikersgroep op die de senior user van inbreng
voorziet. Voor de Wadkijker maken we het mogelijk om users toe te voegen, dat wil zeggen dat geselecteerde partijen
informatie en filmpjes kunnen toevoegen, denk bijvoorbeeld aan een museum. Zo blijft de Wadkijker boeien met nieuwe
informatie en verrassende verhalen en bewaken we de kwaliteit van de informatie.
Ook de burgermeetnetfunctie wordt ontwikkeld met de gebruikers. Dit zorgt ervoor dat we zeker weten dat de functie
gebruiksvriendelijk is en uitnodigt tot gebruik.
Een belangrijk onderdeel van deze activiteit is het testen van de twee applicaties. Voor de Wadkijker kunnen wij gebruik maken van de toezegging van de Waddenvereniging die de Wadkijker zal testen door vrijwilligers die in de zomermaanden wadexcursies geven.
Hoofduitvoerder: Ambient
Actie | Beschrijving | Product |
---|---|---|
Gebruikerstesten | Extern: In samenwerking met de Waddenvereniging wordt de Wadkijker getest. Hiervoor wordt de app aangeboden aan de leden van werkgroep Excursies (WEX) die wadloopexcursies aanbieden voor het algemene publiek. Op basis van een vragenlijst wordt de gebruikservaring van de app getoetst. De gebruikerstesten worden uitgevoerd op realisatie van 79% en 95% van het eindproduct. | Verslag van de test |
Afspraken bronhouders | Per verhaallijn kiezen wij in overleg met de samenwerkingspartners één senior user. Hiervoor voeren we met elke beoogde senior user twee gesprekken. | Vier senior users. |
Promotie onder ondernemers* | Om tot een goede continuïteit van het project te komen worden afspraken met verschillende partijen over het aanleveren van data gemaakt. | Contracten met belangrijkste stakeholders |
Promotie gebruik van de Wadkijker voor het algemene publiek* | Maken van promotiemateriaal t.b.v. de Wadkijker; gedacht kan worden aan flyers, YouTube film, aandacht in de nieuwsmedia van onze samen-werkingspartners. | Promotiemateriaal |
Lancering de Wadkijker | Een feestelijke lancering van de Wadkijker op een typerende plaats in het Waddengebied, bijvoorbeeld in één van de waddencentra. Hiervoor worden alle partners uitgenodigd. | Publiciteit in lokale en regionale pers |
* Bereik van de Wadkijker: Om de Wadkijker onder de aandacht te brengen van de verschillende doelgroepen, zetten we onze eigen kanalen (websites, nieuwsbrieven) in en die van onze partners. Zo heeft de Waddenvereniging al toegezegd informatie over de Wadkijker op te nemen in haar nieuwsbrief (40.000 leden).
Visit Wadden wil graag gebruik maken van de beleefpunten van de Wadkijker om een aantal routes op haar website te verrijken. Ook gebruik van de beleefpunten tijdens evenementen als Dag van het Wad ligt voor de hand. Doordat de doelgroepen van Visit Wadden en de Wadkijker overeenkomen, raken we deze doelgroep hiermee in het hart. Daarnaast brengen we de beleefpunten via deze site en de samenwerking met organisaties achter Visit Wadden (Merk Fryslân, Marketing Groningen en Holland boven Amsterdam) onder de aandacht van ondernemers en aanbieders van toeristisch aanbod, die hiervan gratis gebruik kunnen maken om eigen aanbod te ontwikkelen.
De regiomarketingorganisaties en VVV’s wijzen we op de mogelijkheden van de Wadkijker voor hun achterban van toeristische ondernemers en we voorzien hen van informatie voor recreanten en toeristen (flyer die zij op maat kunnen maken voor hun regio of aanbod en webinformatie die zij via hun sites kunnen delen). Een aantal toeristische ondernemers en organisaties die in het bijzonder belang hebben bij gebruik van de Wadkijker benaderen we ook rechtstreeks, zoals de wadlooporganisaties en de aanbieders van wadexcursies en evenementen zoals natuurorganisaties. Met de Wadvaarders hebben we al contact.
Tot slot hopen we natuurlijk ook dat het Waddenfonds initiatiefnemers van fysieke projecten die zich lenen voor het toevoegen van de beleefpunten van de Wadkijker, zoals fiets- en wandelpaden en uitkijkpunten, deze organisaties zal wijzen op de mogelijkheid om gebruik te maken van de structuur van de Wadkijker om zonder extra kosten beleefbare informatie toe te voegen aan hun project.
De Wadkijker maakt de onzichtbare verhalen van Werelderfgoed Waddenzee zichtbaar en vergroot daarmee de bewustwording en betrokkenheid van bewoners en bezoekers bij de uitzonderlijke waarden van het gebied. Bewoners en bezoekers kunnen de verhalen beleven en krijgen veel informatie waarmee ze hun kennis over de Waddenzee vergroten.
Betrokken bewoners die unieke informatie over het werelderfgoed hebben, bijvoorbeeld door archeologische vondsten uit de Waddenzee of uit eigen historisch onderzoek, hebben met de Wadkijker een aantrekkelijk en veel bezocht medium om hun kennis te delen.
Organisaties kunnen de burgermeetnetfunctie van de Wadkijker inzetten om de betrokkenheid bij de waarde van het gebied te vergroten door bewoners en bezoekers actief te betrekken bij de bescherming hiervan.
Ondernemers en (project)organisaties kunnen met de Wadkijker nieuw aanbod ontwikkelen, bestaand aanbod verrijken en projecten aantrekkelijker maken voor bewoners en bezoekers. Hiermee kunnen ze de natuur- en cultuurtoerist beter bedienen en interesseren om naar het gebied te komen of hun verblijf te verlengen. Vergelijkbare verrijkte themaroutes op land (zoals de Liberation Routes) laten zien dat dit type aanbod de doelgroep aanspreekt en nieuwe bezoekers trekt.
Door de locatie van de beleefpunten in overleg met de marketingorganisaties strategisch te kiezen, kan de Wadkijker de verhaallijnen die worden ingezet voor de marketingcampagnes van Visit Wadden verrijken. Zo stimuleren we economische ontwikkeling in gebieden waar het benutten van de Werelderfgoedstatus van de Waddenzee nu beperkt mogelijk is doordat de Waddenzee onvoldoende beleefbaar is. Dit geldt met name voor de extensieve gebieden langs de waddenkust van Noord-Holland, Fryslân en Groningen. Hiermee draagt de Wadkijker bij aan een duurzame economische ontwikkeling van het gebied.
De Wadkijker wordt financieel mogelijk gemaakt door het Waddenfonds. Daarnaast wordt de Wadkijker ondersteund door: